How the story began…

In 1976 startten Nestor Cochez en Mieke Ost ‘Zwemclub Speedo Herne’ door het geven van zwemlessen aan de Hernese jeugd. Het beoefenen van de zwemsport viel enorm in de smaak en het ledenaantal groeide met de jaren.

In het jaar 1980 verliet Mieke de club om een gezin te stichten. Omdat het gemis naar het water en de drang naar het zwemles geven zo groot was, hernam ze de zwemclub in het jaar 1987. Het ledenaantal steeg zienderogen en de ziel van de club werd langzaam maar zeker in een vaste vorm gegoten: jaarlijks brevetzwemmen, clubwedstrijd en een steeds terugkerende 24u- zwemmarathon.

In 1990 vervoegde Coleta (onze vaste secretaris) ons team en de club bloeide als nooit tevoren…Tot in 1994 het noodlot toesloeg en het zwembad van Herne zijn deuren sloot.
Als zwemclub zonder zwembad dreigde de club te sterven op het droge….
Na onderhandelingen met andere zwembaden kon de zwemclub uiteindelijk terecht in het zwembad van Ninove en later ook in het zwembad van Edingen.

In 2004 besloot Mieke te starten met zwemkampjes te Bütgenbach. Wat ooit begon met 14 kinderen en 2 monitoren is ondertussen uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie met drie volle bungalows en een team van een 7 tal begeleiders. Eén jaar later, in 2005, gingen ook onze +12 jarigen eens weekendje weg. Nu nog steeds kijken zij elk jaar opnieuw uit naar HUN avonturenweekend! Het laatste wapenfeit, wat zwemkampen betreft, is het zomerkamp in augustus. Dit kamp zag voor de eerste keer het levenslicht in de zomer van 2010. Jaarlijks strijken wij neer in de sporthal van Herne om in de namiddag te gaan zwemmen in Edingen. Eén van de hoogtepunten van dit kamp is ook het bezoek aan de boerderij. Ik denk dat boer Luc intussen ook al bijna al onze leden met voornaam kent.

In 2012 besloot Coleta een andere weg in te slaan en namen Lien en Pieter haar taak op zich. Zij houden zich onder andere bezig met de administratie, website en facebookpagina. Om hen wat te ondersteunen zit er wekelijks iemand aan onze kassa, in het zwembad, waar iedereen terecht kan met allerhande vragen. De digitale vooruitgang stond niet stil en ook wij werken sinds 2013 steeds aan de optimalisering van onze website en facebookpagina om onze leden zo goed mogelijk van dienst te zijn. Foto’s, inschrijvingen, uitleg over onze activiteiten, … alles is terug te vinden via enkele muisklikken.

In oktober 2016 start onze club zijn 40ste seizoen en dat moet gevierd worden. Om dit jubileumseizoen goed in te zetten, is er besloten om na al die tijd onze naam eens aan te pakken. Veel tijd om na te denken, hadden we niet nodig. Na 40 jaar mag de bezielster van de club ook eens in de bloemetjes gezet worden en zo ontstond de naam zwemclub Mico. De ‘Mi’ van Mieke en de ‘co’ voor alle medewerkers die er al jaren voor zorgen dat onze leden kunnen genieten van alles wat ONZE zwemclub te bieden heeft.

Voor al deze hulp tijdens de wekelijkse trainingen, de brevetten, de marathon, de wedstrijd, onze kampen, … BEDANKT!!

Naast een naamsverandering hebben we, vanaf dit seizoen, ook wat onze kampen betreft het bestaande gamma nog wat uitgebreid met een gloednieuw ‘boerderijkamp’.

En zo bloeit deze club, na 40 jaar, meer dan ooit in al haar glorie!!!